Mitä kaikkea olenkaan oppinut?

 

Arkea ja byrokratiaa omaishoitajana

Omaishoitajuus on samaan aikaan äärimmäisen mielenkiintoista, palkitsevaa ja haastavaa toimintaa. Ennen kaikkea se on sitovaa – vaimoni omaishoitajana olen kiinni tässä työssä käytännössä vuorokauden ympäri, 24/7.

Arjen pyörittämisen tukena meillä käy tällä hetkellä kotihoitaja aamuisin ja iltaisin. Aamun käynnille on varattu kello 8:15–9:30 välinen aikaikkuna. Se on toisinaan hieman pitkä aika odotella, sillä vaimon biologinen kello herää usein kotihoitoa aikaisemmin. Niinpä minä teen tarvittavat aamutoimet jo valmiiksi ennen hoitajan tuloa. Joskus tuntuukin, että kotihoitajan suurin ja tärkein tehtävä aamuisin onkin vain toivottaa meille hyvää huomenta ja mukavaa päivänjatkoa – mutta sekin ihmiskohtaaminen on arvokas.

Viikkoja kestänyt vaippasoppa selvisi vihdoin

Käytännön asioissa riittää opettelemista, ja välillä tieto kulkee kankeasti. Minulle kerrottiin alun perin, että vaimoni tarvitsemat vaipat kuuluvat kotihoidon palveluun. Kun vaippoja ei alkanut kuulua, olen kantanut niitä itse lähimarketista kotiin. Kulutus on kuitenkin noin 4–5 vaippaa vuorokaudessa, joten kyse ei ole ihan pienestä rumbasta.

Eilen minulle sitten lopulta selvisi, etteivät vaipat kuulukaan suoraan tähän Hyvinvointialueen (Hyvaks) kotihoitoon. Ne täytyykin hankkia erillisen hoitotarvikepalvelun kautta. Soitin sinne heti tänään, ja pyörät pyörähtivät vihdoin käyntiin: vaipat toimitetaan meille peräti kotiovelle asti ensi tiistaina. Kylläpä tuntui hyvältä, kun tämäkin asia lopulta selvisi!


Ruuhkaisia linjoja ja sydämellistä palvelua

Sote-alan palvelunumerot ovat tunnetusti kovin ruuhkaisia, eikä jonottaminen ole herkkua. Olen kuitenkin käyttänyt ahkerasti takaisinsoittopalvelua, ja siihen on vastattu suhteellisen nopeasti – yleensä noin tunnin odottamisen jälkeen. Vaikka odottavan aika on pitkä, täytyy antaa puhelimen päässä oleville työntekijöille täysi tunnustus: luurin takaa löytyy aina todella ystävällistä ja auttavaista palvelua.

Sama pätee meillä vieraileviin kotihoitajiin. Vaikka työntekijät vaihtuvat lähes joka käynnille – mikä tuo oman pienen haasteensa – voin antaa heidän empaattisuudestaan vain pelkkää kiitosta. He ovat mahtavia persoonia, jotka suhtautuvat asiakkaan ongelmiin suurella sydämellä ja lämmöllä.


Suurin mörkö on byrokratia: En tiedä, mitä en tiedä

Käytännön hoitotyöstä ja arjen askareista koen suoriutuvani vaimoni kanssa oikein hyvin. Mutta se suurin mörkö onkin byrokratia. Minulla on jatkuvasti olo, että en tiedä, mitä kaikkia etuuksia ja oikeuksia meille kuuluisi. Elän tilanteessa, jossa en tiedä, mitä en tiedä.

Kuulin esimerkiksi jostakin, että järjestetään erilaisia nettipalavereja ja infotilaisuuksia, joissa omaishoitoon liittyviä asioita ja kiemuroita selvitetään. Milloin ja missä – sekin minun on vielä selvitettävä.

En ole kuitenkaan jäänyt tuleen makaamaan. Liityin hiljattain Omaishoitajaliittoon ja yritän parhaani mukaan olla aktiivinen tiedonhakija. Tieto ei tällaisessa arjessa tule valmiina lautasella, vaan sitä on itse kaivettava. Askel kerrallaan tässä kuitenkin mennään eteenpäin, ja jokainen ratkaistu asia – kuten ne ensi tiistaina saapuvat vaipat – on pieni voitto matkan varrella.

Kommentit

Luistelija sanoi…
Oppia ikä kaikki! Hyvinhän se vaippa-asia järjestyi.Minkä verran Antti vielä ehtii vuorottelemaan? Voimia teille tuossa arvokkaassa työssä!
eem sanoi…
Niinpä; ei ongelmia, mutta joskus haasteellista, kyllä!
Runoriihi sanoi…
Hei, Eino. Tulit mieleen maanantaina Kiviniemen retkellä. Siellä olivat kaksi kerholaiskaveria, kanssasi samanikäisiä ja tuossa vaiheessa olleet molemmat. Myös saimme hetkeksi kerholaisen, joka piti Monitorin tietoiskuja aikaisemmin. Kehon väsyminen ja sairaudet vaikuttavat aina mieleen. Hetken kokoontuminen oli varmasti monelle äärimmäisen tärkeä hetki vaihtaa ajatuksia ja joku kysyikin myös, mitähän Eikalle kuuluu? Tuli mieleen se, että eipä olisi hassumpi ajatus pistää etä-Meet pystyyn, jossa voisi jakaa paitsi ajatuksia kamera harrastuksesta, myös puhua ja jakaa tuntoja saman asian kokeneiden kanssa omaishoitajana toimimisesta. 🥰
eem sanoi…
Hei, ja sydämellinen kiitos tästä viestistä. Se lämmitti mieltä. On uskomattoman lohdullista ja hienoa kuulla, että siellä Kiviniemen retkellä on joku muistanut ja kysellyt kuulumisia. Kyllähän ne yhteiset hetket ja ne ihmiset ovat edelleen mielessä, vaikka arki onkin nyt muuttunut.

Olet aivan oikeassa siinä, että kehon väsyminen ja sairaudet vaikuttavat väkisinkin mieleen. Kun elämä kaventuu oman kodin seinien sisäpuolelle ja vastuu toisesta on ympärivorokautista, siinä on välillä henkisesti kovilla. Omaishoitajuus on matka, jota on vaikea täysin ymmärtää, ellei sitä itse koe –sen jatkuvaa tasapainoilua rakkauden, huolen, väsymyksen ja luopumisen tunteiden välillä. Siksi rehellinen puhe ja tunteiden jakaminen on niin tärkeää, ettei jää ajatustensa kanssa yksin.
Tuo ajatuksesi etä-Meetistä on suorastaan loistava! Se olisi matalan kynnyksen tapa kohdata, sillä kotoa poistuminen on tällä hetkellä haastavaa. Olisi hienoa vaihtaa kuulumisia sekä valokuvauksesta –joka on minulle edelleen se tärkeä henkireikä ja arjen valonlähde, että myös tästä omaishoitajuuden arjesta vertaisten kesken. Kameran kautta katsottu maailma ja sydämestään puhuvien ihmisten seura olisivat juuri sellaista vitamiinia, jota tässä kohtaa kaipaa.

Laitetaan ihmeessä tämä etäkohtaaminen hautumaan ja mietitään, miten ja milloin se toteutettaisiin. Lämmin kiitos vielä, että toit retken tunnelmat ja terveiset tänne blogini puolelle. Se merkitsi paljon.

Ystävällisin ja avoimin terveisin,
Eikka

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Puolison kotiinpaluu sairaalasta on uuden alku

Tanssia Alzheimerin kanssa